Csillaghulls
adtoth 2004.12.12. 11:51
A rali-vilgbajnoksg ausztrl vadzrja a Hegylak legenda, „csak egy maradhat” vezrfonalhoz kapcsoldott. Az egy legny pedig a friss vilgbajnok, azaz Sebastien Loeb
Carlos Sainz sajnos mr az edzsen balesetet szenvedett, s br a fa szerencsre nem hagyott maradandt, a gynyr plyafutst zr „Matadorban”, az orvosok nem javasoltk, hogy induljon a versenyen. Sainz teht visszalpett, m „civilben” azrt legurult a rajtdobogrl, hogy a kenguruk fldjn is ill bcst intsen. Petter Solberg a bemelegtsen lukasztotta Subarujt, m ezek a srlsek nem jelenthettek gondot a Prodrive csapatnak, gy a norvg harcba szllhatott az v vgre maradt klnleges „statisztikai” elemrt. |
 |
Loeb megnyerte a vilgbajnoksgot, s Didier Auriol babrjaira trt, amelyet a msik kivltsg megszerzsvel is bizonytani kvnt. Az egy szezonban szerzett hat gyzelem ugyanis Auriol privilgiuma, amelynek belltsra Solbergnek s Loebnek maradt eslye. A rali cscsn mozgoldk persze pont olyanok, mint a rossz gyerekek, s idnknt csnyekre is hajlamosak. Kvncsi lennk, hogy Lapworth, Frequelin vagy mondjuk Provera urak tudtak-e Solberg, Loeb s Gronholm kln kis fogadsrl. |
 |
Szval az elvileg mr ttnlkli meccs, igen csak komolly fajult, gy a hangulaton mg a PSA csoport drmai s hihetetlenl rosszul idztett visszavonulst fj kijelentse sem volt rzkelhet. (Teljesen elhibzott idzts, hogy a 2006-ra vonatkoz: a Citroen s a Peugeot elhagyja a ralit, kzlemnye, ppen az vadzr, a Citroen dupla bajnoki cmnek nfeledt nneplse s a megrdemelt sikernek learatsa eltt trtnt. Plne gy, hogy nhny nappal korbban ppen a Ford adott mgis hossz tv garancit munklkodsra.) |
 |
A kln „jtkban” ugyan nem volt benne, de a gyzelemre, ami zsinrban a harmadik lehetett volna, Markko Martin is hes volt, m a Ford bele vratlanul kibuggyant, s az szt mr a prolg utn knytelen volt feladni. Gronholm azonban nem, st szokstl eltren mr a prolgon belehzott, s a ksbbiekben sem sok eslyt hagyott a tbbieknek. Loeb, mint plyatisztogat, ugyan egy kis htrnyban volt, de gy gondolta az els napon ennyi elnyt mg hagyhat az egymsra acsarkodknak. Kzben persze nem csupn gyorsot nyert, hanem „tmadidn” bell maradt. A tbbiek nem. Rovanpera, Duval s Hirvonen kptelen volt az eszeveszett tempban kzleked vezregynisgekkel lpst tartani. Ausztrliban egybknt a privt WRC-ket csak a kitart Antony Warmbold kpviselte. A Ford, illetve Malcolm Wilson kln versenynek gyztese (a legjobb privt Fordos egy szezont mehet egy jabb WRC-vel) nem trdtt azzal, hogy helyenknt a JWRC, vagy PWRC mezny jobbjai elverik, csak ment s ment. A szezonbl csak az argentin futamrl hinyzott, gy majdnem mindenhol kell gyakorlatot, s bizony hrom alkalommal pontot is szerzett! Ausztrliban sokig gy nzett ki akr legjobb vb eredmnyeknt az tdik helyen zrhat, de autjnak turbhibja megfosztotta a klnleges lmnytl. |
 |
A mezny elejn kzben gyors helyzetkpvltozs szletett, hiszen Solberg a 4. gyorsasgin hibzott. Tl gyorsan ment, s rossz helyen volt egy szikla is. Petter ltszlag elkeseredett volt, igaz nem a cmvesztsrt, hiszen azt mr megemsztette. A fogads azonban szott. |
 |
gy jrt Gronholm is. A finn llati pipa volt, hogy vgre, amikor jl megy az autja, megy neki a falnak. Szval ismt koppant. Nem vigasztalhatta, hogy szinte mindenki hibzott, mg Loeb is. Az j sztr azonban kisebbet, gy megszta, s nem csupn a kln kis fogadst nyerte. Gyzelmvel ugyanis belltotta Auriol rekordjt, gy egy jabb gyngyt illeszthetett koronjra. |
 |
Loeb, Solberg s Gronholm kln kis jtka persze nem rt vget a hivatalos eredmny, illetve eredmnytelensg elknyvelsvel. Elbb Solberg, majd Gronholm is belpett a szuper-raliba, s ott folytattk, ahol abbahagytk. Szval mentek, mint az rltek. Klnbz j plyacscsokat lltottak fel, s „gyilkoltk” egymst. gy trtnhetett meg, hogy Gronholm jabbat, s az elz esshez kpest sokkal csnybb ltvnyt nyjtan hibzott. No, s mg valami elfordult jra. Szria autt vezetk vgeztek a „nagyok” pontszerz helyn, ngyen! |
 |
BeK |
 |
|
 |
N, vagy PWRC? |
 |
Kt vilgbajnoki cm mr a zrfutam eltt eldlt, de a PWRC csapatban Ausztrlira vrt a dnts |
 |
|
 |
Nem csupn a vb cmrt hajtk (arra: Jani Paasonen, Niall McShea, Alister McRae s Toshihiro Arai voltak mg eslyesek), hanem a helyi menk igen komoly tbora is kihezett volt a futamgyzelemre. Aztn brusztolt mg Xavier Pons is, aki viszont ezrt a versenyrt mr nem kaphatott hivatalos PWRC pontot. A sorozatban rsztvevknek ugyanis mg az v elejn meg kellett hatrozniuk, melyik versenyt hagyjk ki. Pons, aki egybknt a JWRC sorozatban is indult, mivel Ausztrlit jellte meg, csak „sima” N-esknt mehetett. Mieltt mindenki „meghlylne” jelzem, hogy a faramuci rendszert nem mi talltuk ki. Az N s a PWRC lnyegt tekintve megegyez, az eltrs csupn abban rejlik, hogy csak a drga sorozatra bejelentkezk (PWRC) kzl jellhet ki az v vgi bajnok. |
 |
Mindezek ellenre a szuper szakaszon a japn Nutahara kezdett ersen – is rdekelt a vb sorozatban -, majd Arai s McRae harca bontakozott ki. A „sorozatozk” kzl egybknt sokan pillanatok alatt „elfogytak”, pl. az argentin Ligato a motorja az egyesen akadt ki, az osztrk Stohl a ngyesen, a bolgr Geradzhiev az tsn, mg az olasz Galli a hatos gyorsasgin hibzott. |
 |
A kis McRae ugyan cmben rdekelt ellenfeleivel szemben szp elnyt gyjttt, de a privt szriban utaz helyiek kzl Chris Atkinson, Cody Crocker s Dean Herridge alkotta Subaru brigd kemnyen nyomta. Paasonen s McShea viszont knytelen volt berni egy kiss htrbb felll alakzattal, s taln tartalkolt. A ksbbiekben kiderlt, hogy Paasonen nem sprolt, hanem csapattrshoz hasonlan iszonyan peches versenyt fogott ki, amelynek vge, idkss miatti kizrs lett. McRae, Herridge s Atkinson egyre kemnyed harcbl vgl csak utbbi maradt talpon. A kis McRae diffi, mg Herridge a motor hibja miatt volt knytelen feladni. |
 |
Atkinson rvn teht hazai N-es gyzelem szletett, s az ausztrl dobogra is vgl csupa „pontatlan” lphetett. Pons, msodik helyvel, ha nincs a ktelez kihagys, elvileg a bajnoki cmet is megszerezhette volna, de nem kapta a koront, hanem McShea. Az ifj brit, aki hajdann a szp remny Opel Corsa juniorral is edzdtt, ugyan csak az tdik legjobb N-esknt zrta a futamot, m ez a PWRC diadalhoz bven elegendnek bizonyult. |
 |
|
 |
Telstra Ausztrl Rali |
 |
A 16 futamos rali-vb 18. versenye, 2004. november 12-14. |
 |
|
 |
Plya, indulk: 1426,48 km*25 gyorsasgi szakasz = 388,25 km*63 indul (18 A csoportos, 45 N csoportos)*24 Subaru, 23 Mitsubishi, 3 Ford, 3 Honda, 2 Peugeot, 2 VW, 2 Daihatsu, 1 Citroen, 1 Proton, 1 Nissan, 1 Mini*23 ausztrl, 7 finn, 7 japn, 4 brit, 3 nmet, 3 olasz, 2 spanyol, 2 knai, 1 norvg, 1 francia, 1 szt, 1 belga, 1 malajziai, 1 argentin, 1 svd, 1 bolgr, 1 osztrk, 1 quatari, 1 San-Marini, 1 emirtusi pilta*29 clbarkez (8 A csoportos, 21 N csoportos) |
 |
|
 |
len llt: |
 |
Marcus Gronholm Peugeot 307 WRC az 1-9. gyorsasgi utn |
 |
Sebastien Loeb Citroen Xsara WRC a 10. gyorsasgi szakasztl a verseny vgig |
 |
|
 |
N csoport: |
 |
Fumio Nutahara Mitsubishi Lancer az 1. gyorsasgi utn |
 |
Toshihiro Arai Subaru Impreza a 2. gyorsasgi utn |
 |
Alister McRae Subaru Impreza a 3-9. gyorsasgi utn |
 |
Chris Atkinson Subaru Impreza 10-14. gyorsasgi utn |
 |
Dean Herridge Subaru Impreza a 15-21. gyorsasgi utn |
 |
Chris Atkinson Subaru Impreza a 22. gyorsasgi szakasztl a verseny vgig |
 |
|
 |
Gyorsasgi szakasz gyztesek: |
 |
Sebastien Loeb: 13, Marcus Gronholm: 5, Harri Rovanpera: 5, Francois Duval: 2 |
 |
(Szuper-raliban: Petter Solberg: 11) |
 |
|
 |
N csoport: |
 |
Chris Atkinson: 10, Fumio Nutahara: 5, Toshihiro Arai: 4, Dean Herridge: 2, Alister McRae: 1, Gianluigi Galli: 1, Xavier Pons: 1, Cody Crocker: 1 |
 |
(Szuper-raliban: Juha Kangas: 2, Manfred Stohl: 1, Jani Paasonen: 1) |
 |
|
 |
Kiesett: |
 |
Carlos Sainz Citroen Xsara WRC visszalps 0. gyorsasgi |
 |
Markko Martin Ford Focus WRC motor 1. gyorsasgi |
 |
Marcos Ligato Subaru Impreza motor 1. gyorsasgi |
 |
Petter Solberg Subaru Impreza WRC kicsszs 4. gyorsasgi |
 |
Manfred Stohl Mitsubishi Lancer kicsszs 4. gyorsasgi |
 |
Daniel Sola Mitsubishi Lancer motor 5. gyorsasgi |
 |
Gianluigi Galli Mitsubishi Lancer felfggeszts 6. gyorsasgi |
 |
Marcus Gronholm Peugeot 307 WRC kicsszs 10. gyorsasgi |
 |
Alister McRae Subaru Impreza mechanika 22. gyorsasgi |
 |
Jani Paasonen Mitsubishi Lancer kss 19. gyorsasgi |
 |
Dean Herridge Subaru Impreza motor 24. gyorsasgi |
 |
|
 |
Vgeredmny: |
 |
1. Sebastien Loeb/Daniel Elena (F/F) Citroen Xsara WRC, 3 ra 39’46,8” (106 km/h), 2. Harri Rovanpera/Risto Pietilainen (FIN/FIN) Peugeot 307 WRC, + 1’55,1”, 3. Francois Duval/Stephane Prevot (B/B) Ford Focus WRC, + 3’40,2”, 4. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN) Subaru Impreza WRC, + 6’00,4”, 5. Chris Atkinson/Glenn MacNeall (AUS/AUS) Subaru Impreza, + 16’55,6”, 6. Xavier Pons/Oriol Julia (E/E) Mitsubishi Lancer, + 17’36,1”, 7. Cody Crocker/Greg Foletta (AUS/AUS) Subaru Impreza, + 17’43,3”, 8. Toshihiro Arai/Tony Sircombe (J/NZ) Subaru Impreza, + 19’32,3”. |
 |
|
 |
N csoport: 1. Chris Atkinson/Glenn MacNeall (AUS/AUS) Subaru Impreza, 3 ra 56’42,4” (98,4 km/h), 2. Xavier Pons/Oriol Julia (E/E) Mitsubishi Lancer, + 40,5”, 3. Cody Crocker/Greg Foletta (AUS/AUS) Subaru Impreza, + 47,7”, 4. Toshihiro Arai/Tony Sircombe (J/NZ) Subaru Impreza, + 2’36,7”, 5. Niall McShea/Michael Orr (GB/GB) Subaru Impreza, + 300,1”, 6. Mirco Baldacci/Giovanni Bernacchini (RSM/I) Mitsubishi Lancer, + 6’00,7”, 7. Ed Ordynski/Iain Stewart (AUS/AUS) Mitsubishi Lancer, + 6’20,2”, 8. Fumio Nutahara/Satoshi Hayashi (J/J) Mitsubishi Lancer, + 9’35,4”. |
 | Forrs: AMS
|