A magyar WRC-k
adtoth 2005.03.11. 18:35
sszehesonltottam a magyar "nagyok" versenygpeit. Itt az eredmny.
Ifj. Tth Jnos: Peugaout 206 WRC:
Motor Tpus: XU9J4 Bepts: ell, keresztben Hengerek szma: 4 Lkettrfogat: 1997,5 cm3 Furat x lket: 85x88 mm Maximlis teljestmny: 300 LE (DIN) 5250 1/min fordulatszmon Maximlis nyomatk: 535 Nm 3500 1/min fordulatszmon Hengerfej: alumnium, hengerenknt 4 szelep, kt vezrmtengely Motorvezrl rendszer: Magneti Marelli Step 9 Turbfeltlt: Garrett Allied Signal
Ertvitel Tengelykapcsol: 5.5" vagy 6" tmrj 3 szntrcss tengelykapcsol Sebessgvlt: hosszirnyban beptett 6 fokozat szekvencilis X-Trac vlt Differencilm: aktv els differencilm
Felfggeszts Els: pseudo-McPherson Hts: pseudo-McPherson Lengscsillaptk: Peugeot
Fkek Els: 355 mm tmrj httt trcsk, 6 dugattys fknyergek Hts: 300 mm tmrj httt trcsk, 4 dugattys fknyergek
Kormnyzs Fogaslces kormnym hidraulikus rsegtssel
Mretek, egyb Tengelytv: 2468 mm Hosszsg: 4005 mm Szlessg: 1770 mm res tmeg: 1230 kg Kerktrcsk: OZ 8x18" Gumiabroncsok: Michelin zemanyagtartly trfogata: 85 liter zemanyag: norml, FIA ltal szlltott zemanyag Olaj: TOTAL

Benik Balzs: Ford Focus WRC:
Motor
Alap: Ford 2.0 L Zetec Ngy hengeres, 16 szelepes, kt literes turbmotor. Ford elektromos motorvezrls. Garrett turbfeltltõ (FIA 34 mm-es szûktõvel). Intercooler, klsõ vzbefecskendezssel, kataliztor. Teljestmny: 300 LE 6500 ford / percnl Nyomatk: 550 Nm 4000 ford / percnl
Erõtvitel
lland ngy-kerk hajts, M-Sport elsõ, kzponti s hts aktv differencilmû. Elektromos differencilmû vezrls. M-Sport / Xtrack 240 hatsebessges, szekvencilis vlt, elektrohidraulikus vltsszablyzs.
Felfggeszts Elsõ-hts MacPhaerson rendszerû Rieger sportfutmû, klsõ gztartlyos lengscsillaptkkal. Szablyozhat ki- berugzs. Egyedi gyrts, teljes egszben llthat, titnium futmû. Elsõ-hts stabiliztor, kermia kerkcsapgy.
Fkek Murva: 300 mm Brembo hûttt fktrcsk, Brembo ngydugattys monoblokk fknyergek. Aszfalt: 370 mm Brembo hûttt fktrcsk, Brembo nyolcdugattys monoblokk fknyergek. Hidraulikus kzifk, llthat elsõ / hts elõfeszts.
Kormnyzs
Fogaslces kormnymû, szervo-rsegts, tkzstõl tkzsig 1,5 fordulat.
Kerekek Murva: 7x15" magnzium kerktrcsk, 650 mm tmrõjû Pirelli murva gumik Aszfalt: 8x18" magnzium kerktrcsk, 650 mm tmrõjû Pirelli aszfalt gumik
Karosszria
Egyedi konstrukci. Egyedi prselsû, fm oldal panelek. Hegesztett T45-s fm bukketrec. Aerodinamikus hts spoiler (szrny), egyedi elsõ lkhrt kialakts. Hosszsg: 4152 mm Szlessg: 1770 mm Magassg: 1420 mm Tengelytvolsg: 2615 mm Sly: 1230 kg (minimum)
Elektronika Teljes vz s motor adatgyûjts, a verseny diagnosztikhoz s teljestmnyszablyzshoz.
zemanyagtank
FIA FT3 80 liter, kzpsõ elhelyezs.

Tagai Tams: Skoda Octavia WRC Evo3:
Motor |
|
Hengerûrtartalom: |
1999 cm3 |
Hengerek szma: |
4 |
Hengerek elrendezse: |
soros |
Furat / lket arny: |
82,5 / 93,5mm |
Kompresszi viszony: |
9,6:1 |
Szerelepek szma: |
20 |
Vezrmûtengelyek szma: |
2 |
Maximlis teljestmny: |
310 LE / 5000 1/min |
Maximlis nyomatk: |
564 Nm / 3500 1/min |
Motor elhelyezkedse: |
ell keresztben |
Turbfeltltõ: |
garret |
Turbszûktõ: |
34 mm |
Erõtvitel |
|
Tengelykapcsol: |
Alcon kttrcss |
Nyomatkvlt: |
Hewland |
Fokozatok szma: |
6 / szekvencilis |
Elsõ differencilmû: |
aktv |
Kzpsõ differencilmû: |
aktv |
Hts differencilmû: |
mechanikus |
Hajtott kerekek: |
mind a ngy |
Futmû |
|
Elsõ futmû: |
McPerson |
Hts futmû: |
McPerson |
Lengscsillaptk: |
Reiger |
Fkrendszer |
|
Aszfalt fkek |
|
Elsõ fk: |
AP nyolcdugattys |
Elsõ fktrcsa: |
378 mm tmrõjû |
Hts fk: |
Alcon ngydugattys |
Hts fktrcsa: |
366 mm tmrõjû |
Murva fkek |
|
Elsõ fk: |
AP ngydugattys |
Elsõ fktrcsa: |
304 mm tmrõjû |
Hts fk: |
Alcon ngydugattys |
Hts fktrcsa: |
304 mm tmrõjû |
Kerk |
|
Kerktrcsa mrete aszfalton |
8 x 18" |
Kerktrcsa mrete murvn |
7 x 15" |
Gumi |
|
Gumik mret aszfalton |
225/65 - 18 |
Gumik mret murvn |
205/65 - 15 |
Gumik tipusa: |
PIRELLI |
Karosszria |
|
Hossza: |
4511 mm |
Szlessge: |
1770 mm |
Magassga: |
1429 mm |
Tengelytv: |
2512 mm |
Az aut slya: |
1230 kg |
Vgsebessg: |
207 km/h (ttteltõl fgg) |

Assembrenner Gyrgy: Mitsubishi Lancer Evo VI:
Egy gyri authoz hasonl specifikci otthoni megptse mindig elg nehzkes feladat. Nem is annyira a szakrtelem hinya, hanem az alapanyagok beszerzse jelenti a legnehezebb feladatot.
A Mitsubishi soha nem adott el semmilyen A-s alkatrszt, ezrt gyri elemek beszerzse lehetetlen. A motor ennek ellenre egsz jl sikerlt. St nemcsak hogy a 2000-ben futott gyri Mitsubishi erforrst kzelti meg, de a mai WRC-k teljestmnyvel is felveszi a versenyt. A 34 mm-es turbszûktnek ksznheten (N-csoportban 32 mm engedlyezett) a motor tbb levegvel gazdlkodhat, mint az N-es erforrs, ezrt gyakorlatilag mindent meg kellett vltoztatni benne. A hengerfej gy alakult t, hogy kisebb legyen a kompressziviszony. Ez nagyobb detoncit eredmnyez, amihez specilis, titnbevonat kovcsoltalumnium dugattyk szksgesek. Ezek amellett, hogy a terhelst jobban brjk, knnyebbek is, amitl a motor gyorsabban reagl a gzadsra. A dugattyk s a vezrmûtengelyek attl a japn cgtl szrmaznak, amelyik a Mitsubishi gyri beszlltja volt. Vagyis, kerl ton ugyan, de mgis gyriak. A hajtkaron s a ftengelyen nem lehet mdostani, gy ezek csak egyszerû hkezelst kaptak, hogy jobban brjk a megnvekedett ignybevtelt.
A homolglap hajszlpontosan rgzti, hogyan alakthat t a szv s a kipufogcsonk, gyhogy kell szakrtelemmel brki kszthet bellk A csoportosat. Mivel mindkt egysg ramlstanilag nagyban befolysolja a motor teljestmnyt, nem nehz kitallni, hogy a keresztmetszetk nvelsrl van sz. Utcaiak maradtak ugyan a szelepek, de a szeleprugkat A-sra cserltk. A turbfeltlt mdostst nem engedlyezik a szablyok, mindssze a hzn lehet alaktani egy keveset. Nagyon fontos viszont a turb ltal sszesûrtett (s ezalatt felmelegtett) leveg visszahûtse.
A szablyok nem teszik lehetv az utcai intercooler cserjt, de ez nem jelent nagy gondot, hiszen a gyrban mr a szriamodellekre is akkora leveg-visszahûtt szereltek, amekkorra az A-s versenyautnak szksge van. Az intercoolerhez s a tle elvezet csvek mrete azonban nagyobb, mint az N-es autknl engedlyezett, ezrt ramlsi ellenllsuk is kisebb. A motor egyik legltvnyosabbpontja a lgszûr, amely nem kapott sajt hzat, mindssze a motortrtl hatrolja egy karbonlemez.
A levegt a lkhrt (szembl nzve) jobb oldaln lthat kivgsbl, a lmpa all, illetve a gphztet jobboldali nylsn keresztl szvja. Ez utbbi kimondottan az A-s vltozat miatt kerlt az autra, sem az utcai, sem pedig az N-es Lanceron nincs szerepe. A motor vezrlst egy Motec M-800-as elektronika vgzi, amely tbb kimenettel rendelkezik, mint az N-es komputer. Ennek ksznheten tbb paramter mrhet s figyelhet folyamatosan a motoron. Vagyis nagyobb biztonsggal kzelthet meg az erforrs fels hatra. Ezt szmszerûsteni elg nehz feladat, hiszen fkpadon mg nem volt a motor, de a K-Speednl hromszz ler fl saccoljk.
A hajtslnc kialaktsnl kt lehetsg llt a csapat eltt: vagy megveszik a gyri A-s felszerelseket, vagy az utcai hzakon bell, maguk alaktanak ki mindent. A gyri alkatrszek htrnya, hogy csak a vlt, az osztmû, a differencilok, a kardn s a fltengelyek egytt cserlhetk. Egy ilyen hajtslnc ra tvenmilli forint, amennyirt akr egy komplett WRC-t is kaphatunk. Ezek utn rthet, hogy az utcai talaktst vlasztottk a K-Speednl. gy maradt a szuper-N-es vlt, s az utcai hzban kialaktott A-s differencilmûvek. Termszetesen a teljes hajtslncbl kikerltek a gumialkatrszek, ami gy egy kicsit merevebb vlt. A futmû mr sokkal jobban hasonlt az A-s autkra. Htulra A-s blcs kerlt, amivel 15 kg-t sproltak meg az autn. A lengscsillaptk a Reiger cgtl szrmaznak, amelyeket kimondottan Asi ignyei szerint ksztettek. ( jobban kedveli a puha futmûvet). A Reiger egybknt annak ellenre, hogy hrom gyri csapat beszlltja, nagyon kicsi cg. Taln emiatt sincs kln gyri s gyflvltozat lengscsillaptjuk. Az gyflron rtkestett gtlk is ugyanazt tartalmazzk bell, mint amit a gyri csapatok rtheten magasabb ron kapnak.
Az aszfaltfkek megegyeznek a gyri A-ssal, a murvaszett azonban mg N-es. Az aut ptsi kltsge kb. a duplja volt egy N-es Mitsubishinek, s ppen csak meghaladja a felt egy kifutflben lv WRC-nek. A gyri j Subaru WRC rbl pedig akr hat ilyen Lancer is kihozhat. rdemes sszehasonltani a Mitsubishi ltal knlt A-s Evo VI-os gyflautval is, amely ra kerek tszrse Asi Lancernek. (Manfred Stohl kiprblhatta ezt az autt Japnban, eltte pedig egy teszt sorn Tommi Mkinen s Freddy Loix gyri A-s autit is. lltsa szerint Mkinen Mitsubishije is sokkal jobb volt, mint Loix-, de az gyflvltozatban gy rezte magt, mintha egy szekvencilis vlts N-es Lancert vezetne.) A rendelkezsre ll mrsi adatok szerint llrajttal az ezer mtert 22 msodperc alatt teszi meg a K-Speed ptsû Mitsubishi, a vgn pedig 226 km/h-s sebessget r el. Az N-esnek erre 26 msodpercre van szksge, s csak 180-ig gyorsul. A Peugeot WRC hasonl gyorsulsi adata (nem hivatalos forrsok szerint) 21,8 msodperc, de azrt ne felejtsk el, hogy a szuper-Nes vltnak ksznheten a Mitsubishi vgtttele hosszabb, gy nagyobb vgsebessg elrsre kpes, ami egy kilomteren mr jelenthet elnyt.
  
Balzs Jzsef: Lada 21074:
Mûszaki adatok:
Gyrtmny: LADA Tpus: 21074 Motor: 1598 cm3 Teljestmny: 130 LE (6500 f/perc) Vlt: 5 fokozat (aszinkron) Diferencilmû: 4,75:1 (sper) Gumiabroncs: MICHELIN nsly: 1074 kg

Btor Rbert: Citroen C2 Super 1600:
Mûszaki adatok
Motor - TU5JP4, 1587 cm3 - Furat/ lket: 78,2 x 82 mm - Legnagyobb teljestmny: 225 LE / 8500 tr/min - Legnagyobb motorfordulat: 9000 tr / min - Teljestmny arny (LE/liter): 141 LE /liter
Vezrls - Vezrmûszj meghajts DOHC - Mechanikus szelepemelõkkel
Motor feltltse - MF4M tpus, Magneti-Marelli hengerenknti befecskendezs - egy darab, 60 mm-es fojtszeleppel
Erõtvitel - elsõ kerk meghajts, erõstett fltengelyekkel
Tengelykapcsol - nyomlapos kiemelõ szerkezet - 184 mm-es, egytrcss, kermiabettes
Sebessgvlt - 6 fokozat, kapcsolkrms szekvencilis sebessgvlt - ZF tpus, differencilmû blokkolval
Fkek Elõl: - 4 dugattys - aszfalt: 355 x 28 mm-es, murva 300 x 28 mm-es hûttt trcsk Htul: - 2 dugattys - 290 x 8 mm-es trcsafk llthat elsõ - hts fkerõ bellts Hidraulikus kzifk-vezrls
Felfggeszts - Elõl: McPherson tpus, hegesztett lengõkaros, stabiliztor rudas, - Htul: oldal-lengõkaros, spirlrugs - llthat kemnysgû, klsõ tartlyos elsõ, s hts lengscsillaptk - Teljes mrtkben llthat futmû geometrival
Kormnymû - kzvetlen kormnyzs - hidraulikus rsegts
Kerekek - Kerktrcsk: aszfalt 7 x 17, murva 6 x 15 - MICHELIN gyrtmny gumiabroncsok, aszfalt: 17/63/17, murva: 16/65/15
Sly - 1000 kg - slymegoszts (elõl-htul): 60-40 %
Karosszria - Megerõstett karosszris, MATTER bukcsõ szerkezet - vegszlbl elksztett elsõ, s hts lkhrtk - Karbonszlas hts terelõszrny - Alumnium kartervdõ
Mretek Hossz: 3660 mm Szlessg: 1795 mm Tengelytv: 2326 mm Nyomtv elõl: 1633 mm Nyomtv htul: 1568 mm
|